Jeśli szukasz mikrofonu studyjnego do nagrywania wokalu lub instrumentów muzycznych, znajdziesz wiele modeli o różnych cechach. Każdy mikrofon ma swoje wady i zalety.
Co to jest mikrofon studyjny?
W zasadzie każdy mikrofon nadaje się do studia. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze typy mikrofonów i ich zastosowania. Mikrofony kondensatorowe są bardzo czułe i brzmią naturalnie. Większość z nich do działania wymaga zasilania fantomowego (dostarczanego przez urządzenie nagrywające). Istnieją jednak również modele zasilane bateryjnie. Należy pamiętać, że mikrofony pojemnościowe nadają się do prawie każdego zastosowania, ale nie obsługują bardzo wysokich poziomów głośności.
Mikrofony dynamiczne są wytrzymałe, mają bardzo czysty charakter i brzmią mniej naturalnie niż mikrofony pojemnościowe. Nie wymagają one zasilania, a niektóre modele mają bardzo wysoki maksymalny poziom ciśnienia akustycznego. Mikrofony dynamiczne są idealne do bliskiego mikrofonowania.
Mikrofony wstęgowe są mikrofonami dynamicznymi o ciepłym, naturalnym brzmieniu. Posiadają one dwukierunkowy wzorzec przetwornika i są idealne do wokalu, perkusji i wzmacniaczy gitarowych.
Mikrofony powierzchniowe są mikrofonami pojemnościowymi o płaskiej konstrukcji, dzięki czemu można je łatwo postawić na stole lub podłodze. Są one często wykorzystywane w przedstawieniach teatralnych lub koncertach fortepianowych. Istnieją również modele, które są specjalnie zaprojektowane dla bębnów basowych.
Czy potrzebuję mikrofonu pojemnościowego do nagrywania wokalu?
Mikrofon pojemnościowy zapewnia bardzo naturalny i jasny dźwięk. Dlatego idealnie nadaje się do nagrywania ludzkiego głosu, czy to śpiewu. Model z dużą membraną jest najlepszym wyborem do nagrywania głosów. Należy pamiętać, że mikrofony pojemnościowe są bardzo wrażliwe na hałas otoczenia i efekty pogłosu w pomieszczeniu. Jeśli szukasz mniej czułego mikrofonu, możesz wybrać mikrofon dynamiczny. Choć dźwięk tego ostatniego jest mniej naturalny, to jest bardzo czysty i wyraźny, zapewniając doskonałą słyszalność.
Jaka jest różnica między wielkomembranowym a małomembranowym mikrofonem pojemnościowym?
Im mniejsza membrana, tym szybsze wibracje. Dlatego też małomembranowe mikrofony pojemnościowe są idealne do nagrywania hi-hatu lub instrumentów szarpanych, takich jak gitara klasyczna. Z drugiej strony, mikrofon pojemnościowy z dużą membraną ma wolniejszą reakcję i bogatsze brzmienie, co jest idealne do nagrywania wokalu.
Co mogę zrobić, aby uniknąć zakłóceń?
Aby uniknąć problemów z zakłóceniami, można umieścić mikrofon bliżej źródła dźwięku. Dzięki temu nie trzeba podkręcać wzmocnienia na interfejsie audio lub mikserze, aby uzyskać pożądany poziom nagrania. Ogólnie rzecz biorąc, mikrofony pojemnościowe zapewniają silniejszy sygnał dźwiękowy i dlatego są mniej podatne na zakłócenia.
Co mogę zrobić, aby uniknąć hałasu w tle?
Szumy tła można w dużym stopniu wyeliminować poprzez ustawienie mikrofonu bliżej źródła, tak aby nie był on skierowany na czynniki powodujące niepożądane szumy tła. Aby uzyskać jeszcze wyraźniejsze nagranie, można zastosować panele lub ekrany akustyczne. Ponadto można wybrać mniej czuły mikrofon, np. mikrofon dynamiczny. Punktem, którego nie należy pomijać przy wyborze mikrofonu, jest jego kierunkowość.
Co mogę zrobić, aby wyeliminować szum wiatru?
Pop-filtr lub osłona przeciwwietrzna pomoże zredukować niepożądane efekty pląsawicy B, P, F, T, D i S podczas nagrywania. W rzeczywistości szum wiatru może sprawić, że niektóre fragmenty będą całkowicie niesłyszalne, a nawet zepsuć całe nagranie.
Zawieszenie antywstrząsowe pozwoli Ci wytłumić wibracje, które mogą dotrzeć do mikrofonu przez statyw i wprawić go w drgania, zmieniając tym samym sposób, w jaki odbiera on dźwięki. Przed zakupem uchwytu antywstrząsowego upewnij się, że jest on kompatybilny z Twoim mikrofonem. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt.
Który model kierunkowy jest najlepszy?
Mikrofony kardioidalne odbierają głównie dźwięk z przodu i są prawie niewrażliwe na dźwięk z tyłu. Z mikrofonem skierowanym we właściwym kierunku można dokonywać dobrej jakości nagrań, minimalizując jednocześnie szumy tła i efekty pogłosu.
Mikrofony superkardioidalne i hiperkardioidalne zapewniają bardziej precyzyjny kąt zbierania niż kardioidalne i są mniej wrażliwe na dźwięki dochodzące z tyłu i z boków. Pozwalają one na nagrywanie werbla bez odbierania dźwięku wytwarzanego przez hi-hat.
Mikrofony dwukierunkowe (inaczej “ósemki”) zbierają dźwięki z przodu i z tyłu i są prawie niewrażliwe na dźwięki z góry, z dołu i z boków. Ustawiając mikrofon prostopadle do gitary, można np. nagrywać tylko wokal wokalisty-gitarzysty.
Mikrofony dookólne odbierają dźwięk ze wszystkich kierunków. W praktyce dźwięk z góry, z dołu i z boków jest nieco bardziej matowy niż dźwięk z przodu i z tyłu. Mikrofony dookólne są idealne do nagrywania orkiestr, chórów lub zestawów perkusyjnych. Dzieje się tak, ponieważ zapewniają one doskonale zrównoważony dźwięk, niezależnie od odległości mikrofonu od źródła. W związku z tym są one również często wykorzystywane do nagrywania wokali.
Co to jest zasilanie fantom?
Mikrofon pojemnościowy wymaga do działania zasilania fantomowego 48 V. Jest to często zapewniane przez interfejs audio lub mikser, do którego jest podłączony. Nigdy nie podłączaj mikrofonu pojemnościowego, jeśli zasilanie fantomowe urządzenia nagrywającego jest już włączone. Należy również uważać, aby nie odłączyć mikrofonu, interfejsu lub kabla miksera, jeśli zasilanie fantom power jest włączone. Jeśli urządzenie nagrywające nie jest wyposażone w zasilanie fantomowe, dostępne są oddzielne skrzynki zasilane bateriami lub prąd -em zmiennym.
Jak podłączyć mikrofon do komputera?
Aby podłączyć mikrofon do komputera, potrzebny jest interfejs audio z wejściem mikrofonowym i kablem XLR. Interfejs audio można podłączyć do komputera za pomocą kabla USB, Thunderbolt lub FireWire, po czym wzmacnia on analogowy sygnał z mikrofonu i konwertuje go na sygnał cyfrowy. Jeśli Twój mikrofon wymaga zasilania fantomowego, sprawdź najpierw, czy Twój interfejs audio może je zapewnić. Dodatkowo dostępne są mikrofony USB. Posiadają one wbudowany interfejs audio i dlatego mogą być podłączone bezpośrednio do portu USB komputera. Należy pamiętać, że istnieją również interfejsy audio i mikrofony, które można podłączyć do tabletu lub smartfona, co pozwala na nagrywanie z urządzenia mobilnego.
Czy narażenie mikrofonu na wysokie poziomy dźwięku spowoduje jego uszkodzenie?
Tak, mikrofony pojemnościowe mają ultracienką membranę, która jest podatna na zniekształcenia, gdy jest wystawiona na działanie bardzo wysokich poziomów dźwięku. Jeśli chcesz użyć mikrofonu pojemnościowego do zestawu perkusyjnego lub wzmacniacza gitarowego/basowego, zapoznaj się najpierw z instrukcją obsługi. Niektóre modele posiadają podkładkę tłumiącą, aby zapobiec problemom z nasyceniem. Należy mieć świadomość, że nie chroni to membrany.
Mikrofony dynamiczne, z drugiej strony, mogą wytrzymać wysokie poziomy dźwięku i nie zostaną szybko uszkodzone. Maksymalny SPL to maksymalny poziom ciśnienia akustycznego, który mikrofon może wytrzymać przed zniekształceniem lub uszkodzeniem. Wartość ta jest wyrażona w decybelach.