Każdy zna powiedzenie: „W dziesięciu głowach jest więcej pomysłów niż w jednej”. Podobnie, dziesięć efektywnych osób jest lepszych niż jedna. Oczywiste, ale nie tak oczywiste do wdrożenia. Książki i strony internetowe obfitują w porady, ale przede wszystkim chodzi o stworzenie efektywnego zespołu. Dla tych, którzy wciąż zastanawiają się nad powodami, dla których warto pracować w zespole, jest ich wiele. Po co pracować w zespole, skoro można wszystko zrobić samemu? Odpowiedź jest zawarta w pytaniu, lub prawie. Przede wszystkim dlatego, że nie możemy robić wszystkiego, bo to byłoby dla nas za dużo. I oczywiste jest, że z niewielką pomocą jesteś bardziej wydajny. W przeciwnym razie ryzykujesz wyczerpanie. Oto kilka wskazówek, jak utrzymać dobrą atmosferę w zespole.
Tworzenie grup wielkości człowieka.
Praca z innymi oznacza zazwyczaj wymianę, współpracę i współdziałanie. Aby tak się stało, zbuduj zespół o ludzkiej wielkości. Dlatego należy unikać dużych grup po trzydzieści osób, ponieważ utrudnia to komunikację. W przeciwnym razie utwórz podgrupy, które nie muszą wchodzić ze sobą w interakcje, aby zaoszczędzić cenny czas. Należy również unikać zbyt małych zespołów, ponieważ delegowanie nie byłoby zrównoważone. Najlepiej planować grupy od 5 do 6 osób.
Skuteczne delegowanie zadań.
Kolejną zaletą wspólnej pracy jest delegowanie zadań. Jak wspomniano wcześniej, musisz nauczyć się delegować zadania swoim pracownikom, abyś mógł skupić się na tym, co najważniejsze. W przeciwnym razie ryzykujesz, że zbytnio się rozpłaszczysz i utkniesz pod coraz większą stertą pracy. Zaufanie jest jednym z najważniejszych narzędzi, o których należy pamiętać, gdy decydujemy się na budowanie zespołu. Pamiętaj również, że zaufanie nie wyklucza kontroli.
Zachęta.
Brzmi to podstawowo, ale przy przydzielaniu ludziom konkretnych zadań kluczowe jest zaufanie. Zachęta zachęca pracowników do doskonalenia się. Nie myślą, że są superbohaterami, ale kiedy są chwaleni za swoją pracę, nagle wyrastają im skrzydła. To jest główny interes w tym, że zadanie może być wykonane na różne sposoby.
Różnorodność i otwarta komunikacja.
Twoi pracownicy będą mieli różne mocne i słabe strony między sobą, co przyczyni się do uroku Twojego zespołu. Tak długo, jak zachowany jest szacunek, nikt nie będzie czuł się pominięty. Każdy ma swoje mocne strony i należy to wziąć pod uwagę, ponieważ w ten sposób buduje się dobre relacje między wszystkimi członkami tej samej grupy.
Konsultacje i współdecydowanie.
Wydaje się, że dość łatwo jest kontynuować ten punkt, a mianowicie, że czasami, nawet pracując w zespole, niektórzy ludzie wykonują zadania samodzielnie. Nie oznacza to jednak, że należy dać im zbyt wiele swobody. Od czasu do czasu należy wprowadzić obowiązek uzyskania zgody swoich kolegów. Taka sytuacja może być tylko korzystna, ponieważ pokazuje, że wszyscy sobie ufają, co wzmocni wewnętrzną synergię, ale także zrobi wrażenie na kliencie. Kto nie marzyłby o zamknięciu z prawdziwymi partnerami?
Kilka wskazówek, jak uniknąć problemów z komunikacją wewnętrzną w zespole.
- Jeśli w zespole pojawia się problem (np. członek, który nie jest wystarczająco zaangażowany), zadzwoń do tej osoby i wyjaśnij naturę problemu, aby można było go naprawić, zamiast rozmawiać o nim przy całym zespole.
- Maksymalnie wykorzystuj mocne, a nie słabe strony swoich pracowników.
- W przypadku dużych projektów, które muszą być wykonane, ustal harmonogramy grupowe, aby jak najlepiej zorganizować dni. Można zastosować kodowanie kolorami.
- W przypadku konfliktu, zawsze zachowaj neutralność, nie myśl, że ignorowanie problemu rozwiąże go i nie zmuszaj członków zespołu do opowiedzenia się po którejś ze stron.